خدمات اعتباری

                                                                                                             

سیاست ها و خط‌مشی‌های اعتباري بانک مشترک ایران و ونزوئلا باهدف حمایت از کالاي ایرانی و ارائه خدمات حداکثري به مشتریان با حفظ مصالح و منافع بانک است و هدف اساسی از تدوین سیاست‌ها، مقررات و دستورالعمل‌های اعتباری بانک، یکپارچه‌سازی تصمیم‌گیری‌ها و عملیات اعطای تسهیلات و تعهدات و تخصیص بهینه منابع می‌باشد. مهم‌ترین اهداف در سیاست اعتباری بانک مشترک ایران و ونزوئلا عبارت‌اند از:

  •           • تطبیق کامل با الزامات، سیاست‌ها و مقررات بانک مرکزی؛
  •           • برآورده کردن انتظارات ذینفعان و سهامداران تا حد ممکن؛
  •           • توسعه و متنوع سازی محصولات اعتباری و شبکه مشتریان با رویکرد تقویت نقش واسطه‌گری بانک؛
  •           • ارتقای رتبه عملکرد بانک در شبکه بانکی کشور؛
  •           •کنترل و مدیریت ریسک‌های اعتباری و نقدینگی و عملیاتی؛
  •           • به حداقل رساندن تسهیلات و تعهدات غیر جاری؛

در همین راستا سبد اعتباری بانک بر اساس 6 شاخص: نوع مشتری، نوع اعتبار، طبقه‌بندی صنایع، نوع وثیقه، نوع ارز و موضوع اعتبار طبقه‌بندی می‌شود. هدف مدیریت عالی اعتباری بانک مشترک، ارائه سیاست‌های منعطف و هوشمندانه مرتبط با هر یک از سبدها می‌باشد، به‌گونه‌ای که تمامی سبدها با معیارهای پایش و سنجش عملکرد سبد اعتباری بانک، در هماهنگی کامل باشد و در هر مقطع زمانی امکان پایش آن وجود داشته باشد. برخی از مهم‌ترین سیاست‌های اعتباری بانک عبارت‌اند از:

  • •بر مبنای پیش‌بینی‌های اقتصاد ایران، صنایع مختلف برحسب بهترین عملکرد در چرخه‌های اقتصادی مختلف اولویت‌بندی شده و بر این اساس تمامی ارکان اعتباری بانک با در نظرگرفتن تطابق طبقه‌بندی فعالیت‌های اقتصادی(ISIC) با طبقه‌بندی صنایع بورسی(شرکت مدیریت فناوری بورس اوراق بهادار تهران) اقدام به تخصیص منابع به صنایع پیشرو متناسب با شرایط اقتصادی خواهند نمود.      
  • •نظر به الزام شفافیت صورت‌های مالی در بازار سرمایه؛ در هر بخش اقتصادی اولویت بازاریابی و پرداخت تسهیلات به شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرا بورس ایران می‌باشد.      
  • •پرداخت تسهیلات خرد و حمایت مالی بخش‌های مصرفی نهایی و تولیدی و کشاورزی با مقیاس کوچک و متوسط از راهبردهای تخصیص منابع بانک می‌باشد.        
  • •سیاست‌های تمرکز سبد اعتباری بانک بر اساس شاخص "موضوع اعتبار"، تأمین سرمایه‌درگردش، خرید و توسعه دارایی‌های سرمایه‌ای می‌باشد.    
  • •سیاست بانک تفویض تصمیم‌گیری در رابطه با تخصیص منابع به ارکان اعتباری مختلف بانک می‌باشد. سه رکن اعتباری بانک مبتنی بر "دستورالعمل حدود اختیارات ارکان اعتباری بانک مشترک ایران و ونزوئلا" رکن اعتباری شعبه، کمیته اعتباری و هیأت مدیره بانک می‌باشد. 
تمامی نرخ‌های تسهیلات و تعهدات، حداکثر برابر با آخرین نرخ ابلاغی از جانب شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی در هرسال می‌باشد.

 

 

تمامی تسهیلات ریالی و ارزی در قالب دو نوع کلی عقود تسهیلاتی در نظام بانکداری بدون ربا اعطا می‌شود که این عقود با توجه به چگونگی تعیین سود و دوره بازپرداخت متفاوت و همچنین موضوعیت هر یک برای فعالیت‌های خاص، تفکیک‌شده‌اند.

  • در این نوع عقود، بانک، کل یا بخشی از سرمایه موردنیاز یک فعالیت اقتصادی (تولیدی، تجاری یا خدماتی) را تأمین می‌کند و درنهایت، در انتهای فعالیت، مطابق قرارداد فی‌مابین با صاحب‌کار اقتصادی، سود حاصل از این فعالیت را تقسیم می‌نماید. شامل: مضاربه، مشارکت مدنی، مشارکت حقوقی، مزارعه، مساقات.

    مضاربه

    مضاربه عقدی است که به‌موجب آن‌یکی از طرفین به‌عنوان مالک (بانک) عهده‌دار تأمین سرمایه (نقدی) می‌گردد با قید اینکه طرف دیگر (عامل) با آن تجارت کرده و در سود حاصله هر دو طرف شریک باشند.

    •   شرایط و ضوابط
    1. 1.    داشتن صلاحیت فنی، اهلیت، حسن شهرت و پرداخت، سابقه کار و مراودات بانکی؛
    2. 2.    اخذ درخواست متقاضی که حاوی اطلاعاتی از قبیل مشخصات متقاضی، نوع فعالیت و میزان تجربه، حداکثر مدت موردنیاز برای یک دوره معامله، میزان سرمایه موردنیاز، پیش‌بینی مبلغ فروش، میزان سود پیش‌بینی‌شده، نحوه تقسیم سود و نوع تضمین می‌باشد؛
    3. 3.    کالای موضوع مضاربه باید از کالاهای ضروری و سهل البیع و مورد مصرف عام باشد؛
    4. 4.    عامل (مشتری) باید کالای مورد مضاربه را به نفع بانک و به مدت قرارداد بیمه نماید؛ 
    5. 5.    سرمایه مضاربه باید نقد باشد.
    • مدارک مورد نیاز

     

    1. 1.    تکمیل برگ درخواست؛ 
    2. 2.    تصویر شناسنامه اشخاص حقیقی یا مدارک احراز هویت اشخاص حقوقی (شامل اساسنامه شرکت، اظهارنامه ثبت شرکت، آگهی تأسیس، آخرین آگهی تغییرات سرمایه و مدیران و امضاء داران مجاز شرکت و...)‌؛ 
    3. 3.    مجوز فعالیت؛
    4. 4.    مدارک مربوط به محل فعالیت؛
    5. 5.    پرو فرما خرید معتبر؛ 
    6. 6.    مدارک مربوط به وثیقه و تضمین.
    • فایل‌های مرتبط:

               قرارداد مضاربه

    مشارکت مدنی

    مشارکت مدنی عبارت است از درهم آمیختن سهم الشرکه نقدی و یا غیر نقدی متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی متعدد به نحو مشاع به‌ قصد انتفاع طبق قرارداد.

    جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت بروشور مشارکت مدنی کلیک کنید.

    •   شرایط و ضوابط

     

    1. 1.    داشتن صلاحیت فنی، اهلیت، حسن شهرت و پرداخت، سابقه کار و مراودات بانکی؛
    2. 2.    سرمایه مشارکت مدنی می‌تواند نقدی یا غیر نقدی باشد؛
    3. 3.    مشارکت مدنی زمانی تحقق می‌یابد که طرفین سهم الشرکه خود را اعم از نقدی و غیر نقدی به حسابی تحت عنوان حساب مشارکت مدنی واریز نمایند؛
    4. 4.    مشارکت مدنی در بخش بازرگانی، تولید و خدمات و مسکن قابل اعطاء می‌باشد؛
    5. 5.    فروش اقساطی سهم الشرکه بانک در مشارکت‌های مدنی تولیدی (صنعت و معدن، کشاورزی و مسکن) و طرح‌های خدماتی، در زمان خاتمه قرارداد بلامانع است؛
    6. 6.    تسهیلات مشارکتی مدنی صادراتی به‌منظور تهیه و تدارک کالای صادراتی و یا صدور خدمات فنی و مهندسی، و در مراحل قبل از صدور کالا و یا پس از صدور قابل پرداخت خواهد بود؛
    7. 7.    میزان تسهیلات در خصوص آن دسته از صادرکنندگان که بدون گشایش اعتبار اسنادی مبادرت به صدور کالا یا خدمات فنی و مهندسی می‌نماید معادل 60%‌ ارزش ریالی کالای صادراتی یا خدمات بوده و در مورد صادرکنندگانی که از طریق گشایش اعتبار اسنادی غیرقابل‌برگشت مبادرت به صدور می‌نمایند معادل 90%‌ هم‌ارز ریالی اعتبار اسنادی خواهد بود؛
    8. 8.    در مشارکت مدنی تأمین حداقل 20% از سرمایه مشارکت، به عهده مشتری می‌باشد؛
    9. 9.     در مشارکت مدنی نحوه تسویه مشارکت باید از قبیل تعیین گردد؛
    10. 10.    موضوع مشارکت باید به نفع بانک و به هزینه مشتری بیمه شود.
    • مدارک مورد نیاز

             1.    تکمیل برگ درخواست؛
             2.    تصویر شناسنامه اشخاص حقیقی یا مدارک احراز هویت اشخاص حقوقی (شامل اساسنامه شرکت، اظهارنامه ثبت شرکت، آگهی تأسیس، آخرین آگهی تغییرات سرمایه و                                  مدیران و امضاء داران مجاز شرکت و...)؛
             3.    مجوز فعالیت؛
             4.    مدارک مربوط به محل فعالیت؛
             5.    پرو فرما خرید معتبر (به‌منظور انجام مشارکت مدنی بازرگانی داخلی) و پرو فرما و برگ ثبت سفارش (به‌منظور انجام مشارکت مدنی وارداتی) و اعتبار اسنادی صادراتی ( به‌منظور                        انجام مشارکت مدنی صادراتی؛
             6.    مدارک مربوط به وثیقه و تضمین؛
             7.    پرو فرما خرید معتبر نقشه‌های تائید شده ساختمان، پروانه ساختمان معتبر، گواهی عدم خلاف به تاریخ روز، قرارداد مهندس ناظر (به‌منظور انجام مشارکت مدنی در امر                                   ساختمان و مسکن).

    • فایل‌های مرتبط:
               قرارداد مشارکت مدنی ریالی

    مشارکت حقوقی

    مشارکت حقوقی یکی از ابزارهایی است که در جهت تأمین قسمتی از سرمایه واحدهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی در شرف تأسیس و یا دایر بکار گرفته می‌شود.

    •   شرایط و ضوابط

             1.    مشارکت حقوقی فقط در شرکت‌های سهامی( عام و خاص) مجاز می‌باشد؛
             2.    در مواردی که شرکت در بورس پذیرفته‌شده باشد باید ارزش سهام در بورس تعیین و اعلام گردد.

    • مدارک مورد نیاز

     

    1. 1.    تقاضای کتبی مشتری؛
    2. 2.    اساسنامه، شرکت‌نامه که به تائید مؤسسین رسیده باشد؛
    3. 3.    با توجه به میزان سهام پیشنهادی متقاضی برای بانک، در اساسنامه نحوه اعمال مدیریت بانک پیش‌بینی‌شده باشد؛
    4. 4.    طرح توجیهی و نحوه تأمین منابع مالی لازم، اعم از سرمایه در گردش و سرمایه ثابت و درصورتی‌که طرح تولیدی باشد مدت‌زمان لازم برای رسیدن به بهره‌برداری، میزان تولید، ‌قیمت تمام‌شده، بهای فروش پیش‌بینی‌شده و موافقت‌نامه‌های اصولی و مجوزهای مربوطه؛
    5. 5.    اطلاعات مدیران مؤسسین اولیه شرکت؛
    6. 6.    اساسنامه، شرکت‌نامه، مصوبه مجمع عمومی به انضمام طرح توجیهی مربوط به افزایش سرمایه و آخرین گزارش حسابرسی و صورت‌های مالی که به تائید مدیران شرکت رسیده باشد(‌در موارد مشارکت در شرکت‌های سهامی موجود)؛
    7. 7. مشخصات کامل سهام پیشنهادی برای فروش شامل تعداد، نوع و ارزش اسمی و مبلغ پیشنهادی برای فروش.

    مزارعه

    مزارعه عقدي است كه به‌موجب آن‌یکی از طرفين، زمين مشخصي را براي مدت معيني به‌طرف ديگري دهد تا آن را زراعت نموده و حاصل را تقسيم كنند طرف اول مزارع و طرف ديگر عامل ناميده می‌شود.

    •    شرایط و ضوابط

                   1.    بانک می‌تواند علاوه بر زمين عوامل لازم ديگر نظير آب، بذر، كود، سم وسايل و ابزار توليد و وسايل حمل‌ونقل را طبق قرارداد تأمین نمايد؛
                   2.    بانک می‌تواند در موارد ضروري با توجه به نسبت سهم طرفين از محصول مبلغي به‌صورت نقدي طي دوره توليد به عامل پرداخت كنند؛
                   3.    حداكثر مدت مزارعه یک سال می‌باشد مگر درصورتی‌که دوره زراعي زراعت موضوع قرارداد بيش از یک سال باشد؛
                   4.    عامل نمی‌تواند مورد مزارعه را با عقد مزارعه جديد به ديگري واگذار نمايد.

    • مدارک مورد نیاز

                   1.    اصل تقاضاي مشتري؛
                   2.    نوع و ارزش وثيقه به‌منظور حسن اجراي تعهدات و جبران خسارت احتمالي وارد بر اصل سرمايه؛
                   3.    مشخصات كامل زمين مورد مزارعه و نوع تصرف بانك؛
                   4.    مدارك لازم جهت تشكيل پرونده‌های عمومي براي اشخاص حقيقي و حقوقي.

    • فایل‌های مرتبط:
               قرارداد مزارعه

    مساقات

    مساقات معامله‌ای است بين صاحبان درختان مثمر (درختاني كه از برگ يا گل آن استفاده نمايند و ميوه مال صاحب آن و يا در اختیار وي باشد) و عاملي كه تربيت و آبياري و نگهداري اين درختان را بر عهده می‌گیرد.

    •   شرایط و ضوابط

                   1.    واحدها می‌توانند عوامل لازم نظير آب، كود، سم و وسيله حمل‌ونقل را طبق قرارداد تأمین نمايند؛
                   2.    واحدها می‌توانند در موارد ضروري با توجه به نسبت سهم طرفين از ثمره، مبلغي به‌صورت نقدي طي دوره توليد به عامل پرداخت نمايند؛
                   3.    حداكثر مدت مساقات یک سال هست مگر درصورتی‌که مدت یک سال كافي براي رشد ثمره نباشد.

    • مدارک مورد نیاز

                   1.    اصل تقاضاي مشتري تكميل و به امضاي درخواست‌کننده رسيده و توسط شعبه تائید شده باشد؛
                   2.    نوع و ارزش وثيقه به‌منظور حسن اجراي تعهدات و جبران خسارت احتمالي وارد بر اصل سرمایه؛
                   3.    مشخصات كامل باغ، درختان مثمر مورد مساقات و نوع تصرف بانك؛
                   4.     مدارك لازم جهت تشكيل پرونده‌های عمومي براي اشخاص حقيقي و حقوقي

    • فایل‌های مرتبط:
               قرارداد مساقات
  • مطابق این عقود، بانک کل یا بخشی از سرمایه موردنیاز یک فعالیت اقتصادی را تأمین می‌کند، با این تفاوت که بعد از انعقاد قرارداد و قبل از انجام فعالیت اقتصادی، سود بانک معلوم و معین است و تحولات آتی و تغییرات احتمالی در وضعیت مالی فعالیت مذکور (از جهت سود و زیان) ارتباطی به سود و مطالبات بانک در آن قرارداد ندارد. این عقود شامل: فروش اقساطی، اجاره به‌شرط تملیک، جعاله، خرید دین، سلف، استصناع و مرابحه می‎باشد.

    فروش اقساطی

    فروش اقساطی عبارت است از واگذاری عین کالا به بهای معلوم به غیر، به ترتیبی که تمام یا قسمتی از بهای مزبور به اقساط مساوی یا غیرمساوی در سررسیده‌ای معین دریافت گردد.

    جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت بروشور فروش اقساطی کلیک کنید.

    •   شرایط و ضوابط

                   1.    داشتن صلاحیت فنی، اهلیت، حسن شهرت و پرداخت، سابقه کار و مراودات بانکی؛
                   2.    فروش اقساطی مواد اولیه معمولاً کوتاه‌مدت و مدت آن‌یک دوره تولید و حداکثر یک سال هست؛
                   3.    فروش اقساطی ماشین‌آلات، تجهیزات و تأسیسات میان‌مدت و بلندمدت بوده و حداکثر نباید از طول عمر مفید این قبیل اموال بیشتر باشد؛
                   4.    در قراردادهای میان‌مدت و بلندمدت حداقل 20%‌ مبلغ قرارداد تحت عنوان پیش‌پرداخت، از مشتری اخذ می‌گردد؛
                   5.    در صورت واریز تمامی اقساط باقی‌مانده قبل از سررسید، بانک متناسب با مدت جلو پرداختی، تخفیف سود به مشتری اعطا خواهد نمود؛
                   6.    اعطای تسهیلات فروش اقساطی مواد اولیه به واحدهای خدماتی ممنوع هست؛
                   7.    بیمه نمودن اموال موضوع قراردادهای فروش اقساطی به نفع بانک توسط مشتری الزامی است.

    •  مدارک مورد نیاز

                   1.    تکمیل برگ درخواست؛
                   2.    تصویر شناسنامه اشخاص حقیقی یا مدارک احراز هویت اشخاص حقوقی (شامل اساسنامه شرکت، اظهارنامه ثبت شرکت، آگهی تأسیس، آخرین آگهی تغییرات سرمایـه و                                 مدیـران و امضـاء داران مجاز شـرکت و...)؛
                   3.    پروانـه بهره‌برداری واحد تولیدی یا مجوز فعالیت واحدهای خدماتی؛
                   4.    مدارک مربوط به محل فعالیت؛
                   5.    پرو فرما خرید معتبر (خرید مواد اولیه یا ماشین‌آلات)؛
                   6.    مدارک مربوط به وثیقه و تضمین؛
                   7.    صورت‌های مالی (شامل حساب عملکرد سود و زیان ترازنامه).

    • فایل‌های مرتبط:     

               قرارداد فروش اقساطی مواد اولیه، لوازم یدکی و ابزار کار

                قرارداد فروش اقساطی وسایل تولید، ماشین‌آلات، وسایل حمل و نقل، کالاهای مصرفی با دوام ساخت داخل و تأسیسات

               قرارداد فروش اقساطی مسکن                  

    اجاره به شرط تملیک

    اجاره به‌شرط تملیک عقد اجاره‌ای است که در آن شرط می‌شود که مستأجر (مشتری) در صورت عمل به شرایط مندرج در قرارداد، در پایان مدت اجاره عین مستاجره را مالک گردد.

    جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت بروشوراجاره به شرط تملیک کلیک کنید.

    •    شرایط و ضوابط

                   1.    داشتن صلاحیت فنی، اهلیت، حسن شهرت و پرداخت، سابقه کار و مراودات بانکی؛
                   2.    تسهیلات اجاره به‌شرط تملیک معمولاً بلندمدت و مدت قرارداد حداکثر معادل عمر مفید مورد اجاره خواهد بود؛
                   3.    حداقل 20% قیمت خرید از مشتری اخذ می‌گردد؛
                   4.    در صورت تسویه و واریز قرارداد قبل از سررسید، تخفیف سود، متناسب با مدت جلو پرداختی داده خواهد شد؛
                   5.    اجاره به‌شرط تملیک در بخشه‌ای صنعت و معدن، خدمات، کشاورزی و ساختمان کاربرد دارد؛
                   6.    مورد اجاره هرساله باید به نفع بانک و به هزینه مشتری بیمه گردد؛
                   7.    مال‌الاجاره به‌صورت اقساط وصول می‌شود؛
                   8.    مستأجر حق واگذاری عین مستاجره را به هر صورت (رسمی و غیررسمی) به غیر ندارد؛
                   9.    پرداخت هرگونه هزینه تعمیر و نگهداری، مالیات و عوارض متعلقه و سایر هزینه‌ها در طول مدت قرارداد بر عهده مستأجر می‌باشد.

    • مدارک مورد نیاز

                   1.    تکمیل برگ درخواست؛
                   2.    تصویر شناسنامه اشخاص حقیقی یا مدارک احراز هویت اشخاص حقوقی (شامل اساسنامه شرکت، اظهارنامه ثبت شرکت، آگهی تأسیس، آخرین آگهی تغییرات سرمایه و                                 مدیران و امضاء داران مجاز شرکت و...)؛
                   3.    مجوز فعالیت؛
                   4.    مدارک مربوط به محل فعالیت؛
                   5.    پرو فرما خرید معتبر (برای خرید ماشین‌آلات) یا اسناد مالکیت و سایر مدارک ملک مورد خریداری؛
                   6.    صورت‌های مالی (شامل حساب عملکرد سود و زیان ترازنامه).

    • فایل‌های مرتبط:
               قرارداد اجاره به شرط تملیک

    جعاله

    عبارت است از الزام شخص (جاعل یا کارفرما) به ادای مبلغ یا اجرت معلوم (جعل) در مقابل انجام عملی معین طبق قرارداد. بانک‌ می‌تواند به‌منظور ایجاد تسهیلات لازم برای گسترش امور تولیدی، بازرگانی و خدماتی،‌با تنظیم قرارداد و به‌عنوان عامل یا عند الاقتضاء به‌عنوان جاعل مبادرت به جعاله نمایند.

    جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت بروشور جعاله کلیک کنید.

    •    شرایط و ضوابط

                   1.    داشتن صلاحیت فنی، اهلیت، شهرت ، سابقه کار و مراودات بانکی؛
                   2.    متقاضی جعاله تعمیرات مسکن باید فاقد بدهی قرض‌الحسنه تعمیرات نزد بانک بوده و مجموع بدهی وی از بابت جعاله تعمیر مسکن نزد سیستم بانکی نیز بیش از                                        سقف‌های مقرر نباشد؛
                   3.    حدنصاب تسهیلات اعطایی جعاله تعمیر مسکن متناسب با هزینه‌های پیش‌بینی‌شده تعمیر و بازسازی، معادل 80% هزینه‌ها خواهد بود؛
                   4.    بازپرداخت تسهیلات دریافتی به‌صورت اقساط می‌باشد؛
                   5.    درصورتی‌که تسویه و واریز تسهیلات قبل از سررسید، تخفیف سود متناسب با مدت جلو پرداختی داده خواهد شد.

    • مدارک مورد نیاز

                   1.    تکمیل برگ درخواست؛
                   2.    تصویر شناسنامه اشخاص حقیقی یا مدارک احراز هویت اشخاص حقوقی (شامل اساسنامه شرکت، اظهارنامه ثبت شرکت، آگهی تأسیس، آخرین آگهی تغییرات سرمایه و                                 مدیران و امضاء داران مجاز شرکت و...)؛
                   3.    اگر موضوع تسهیلات ملک باشد مدارک مربوط به ملک مورد تعمیر (در صورت نداشتن سند مالکیت ارائه قولنامه معتبر خرید ملک)؛
                   4.    درصورتی‌که موضوع تسهیلات ملک باشد ،فیش آب و برق ملک به نام متقاضی (در صورت نداشتن سند مالکیت رسمی)؛
                   5.    مدارک احراز اشتغال و درآمد متقاضی و ضامنین.

    • فایل‌های مرتبط:
               قرارداد جعاله

    خرید دین

    خرید دین قراردادی است که به‌موجب آن بانک، دین مدت‌دار بدهکار را به کمتر از مبلغ اسمی آن به‌صورت نقدی از داین (مشتری) خریداری می‌کند.

    جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت بروشور خرید دین کلیک کنید.

    •   شرایط و ضوابط

                   1.    داشتن صلاحیت فنی، اهلیت، حسن شهرت، سابقه کار و مراودات بانکی؛
                   2.    شعبه می‌تواند به‌منظور ایجاد تسهیلات لازم جهت تمامی بخش‌های اقتصادی دیون موضوع اسناد و اوراق تجاری مدت‌دار متقاضی آن را پس از احراز حقیقی (واقعی) بودن                               دین خریداری نمایند؛
                   3.    سقف تسهیلات خرید دین نباید بیش از 60 درصد مبلغ فروش سالیانه متقاضی باشد؛
                   4.    عملیاتی که منتج به صدور اسناد تجاری گردیده است، باید در رابطه مستقیم با فعالیت اصلی فروشنده دین بوده و نمایانگر ارتباط شغلی مدیون و فروشنده دین باشد.                                    بنابراین خرید اسنادی که از طریق ظهرنویسی به واگذارنده منتقل‌شده است مجاز نمی‌باشد؛
                   5.    تسهیلات خرید دین برای تأمین نیازهای کوتاه‌مدت متقاضیان می‌باشد و خرید دین موضوع اسناد و اوراق تجاری مدت‌دار در صورتی مجاز است که سررسید این قبیل                                        اسناد و اوراق تجاری از شش ماه  تجاوز ننماید (سررسید اسناد مقدم بر سررسید قرارداد منعقده با بانک باشد)؛
                   6.    از پذیرش اسناد اشخاص ذینفع واحد که به نفع یکدیگر صادرشده خودداری می‌شود.

    •  مدارک مورد نیاز

                   1.    تکمیل برگ درخواست؛
                   2.    تصویر شناسنامه اشخاص حقیقی یا مدارک احراز هویت اشخاص حقوقی (شامل اساسنامه شرکت، اظهارنامه ثبت شرکت، آگهی تأسیس، آخرین آگهی تغییرات سرمایه و                                 مدیران و امضاء داران مجاز شرکت و...)؛
                   3.    ارائه مجوز فعالیت؛
                   4.    ارائه مدارک مربوط به محل فعالیت؛
                   5. ارائه مدارک مربوط به وثایق و تضامین.

    • فایل‌های مرتبط:
               قرارداد خرید دین

    سلف

    عبارت است از پیش‌خرید نقدي محصولات واحدهاي توليدي به قيمت معين که بر اين اساس يكي از روش‌هایی كه به‌منظور تأمین قسمتي از سرمايه در گردش واحدهاي تولیدی بکار گرفته می‌شود( اعم از اينكه مالكيت آن‌ها متعلق به شخص حقيقي يا حقوقي باشد) پیش‌خرید نقدي محصولات آن‌ها است.

    •   شرایط متقاضی

             1.    پیش‌فروش كننده كالا باید واحد توليدي در بخشه‌ای صنعت، معدن و كشاورزي باشد؛
             2.    رأساً تولیدکننده كالاي مورد معامله سلف باشد؛
             3.    وسایل و امكانات توليد كالاي مورد معامله را داشته باشد؛
             4.    تمامی مدارك لازم براي انجام عمليات موضوع معامله سلف را ارائه نمايد.
      

    •  شرایط محصول

     

    1. 1.    كالاي مورد معامله بايد با توجه به روش‌های متداول توليد و سوابق امر از كيفيت مناسب و مطلوب برخوردار باشد ؛
    2. 2.    كالاي موضوع معامله سلف بايد در زمان تحويل سهل البيع بوده و فاسدشدنی نباشد مگر اینکه اقدامات ضروري جهت جلوگيري از فسادپذیری در فاصله زماني تحويل و فروش كالاي مورد معامله به‌موقع به‌عمل‌آمده و تدابير لازم اتخاذ گرديده باشد ؛
    3. 3.    منظور از سهل البيع بودن كالا آن است كه واحدهاي بانك ، هنگام پیش‌خرید ، اطمينان حاصل نمايند كه محصولات توليدي مورد معامله در زمان تحويل با توجه به مبلغ قرارداد و سود مورد انتظار قابل‌فروش باشد .
    •     شرایط و ضوابط

     

    1. 1.    دريافت تقاضاي كتبي مشتري؛ 
    2. 2.    متقاضي، خود تولیدکننده محصول مورد معامله باشد؛ 
    3. 3.    واحد توليدي متقاضي بايد داير و در مرحله بهره‌برداری باشد و در مورد محصولات كشاورزي ، بايستي متقاضي كشاورز بوده و از امكانات لازم( زمين، باغ و ابزار كار ) براي توليد محصول مورد معامله برخوردار باشد؛
    4. 4.    مشخصات كمي و كيفي محصول مورد معامله سلف تعیین‌شده باشد. اين مشخصات عمدتاً عبارت‌اند از: نوع، مقدار، تعداد، وزن، مشخصات فني و كيفيت محصول و ساير مشخصات متعارف و معمول ديگر كه ذكر هر يك از آن‌ها در تعيين قيمت محصول مورد معامله مؤثر می‌باشد؛
    5. 5.    محصول مورد معامله بايد داراي كيفيت مناسب و مطلوب باشد. به‌عبارت‌دیگر از نوع مرغوب بوده و بازار فروش داشته و سهل البيع باشد؛
    6. 6.    فروش محصول مورد معامله انحصاري و يا مشمول محدودیت‌های ناشي از وضع مقررات خاص نبوده و خريدار آن انحصاري نباشد مگر اينكه پیش‌بینی‌های لازم براي فروش آن به‌عمل‌آمده باشد؛
    7. 7.    تاريخ و محل تحويل محصول مورد معامله تعیین‌شده باشد. در اين مورد بايد توجه شود كه تاريخ تحويل بيشتر از مدت‌زمان يك دوره توليد و حداكثر شش ماه نباشد و يا زمان تحويل طوري تعيين شود كه با توجه به نوع محصول، تقاضاي خريد براي آن کاهش‌یافته و يا اينكه ارزش محصول به حداقل قيمت خود رسيده باشد. به‌عبارت‌دیگر تاريخ تحويل طوري تعيين گردد كه محصول، رونق بازار خود را ازدست نداده باشد؛
    8. 8.    محل تحويل بايد طوري تعیين شود كه حمل‌ونقل كالاي موضوع معامله به آنجا به‌آسانی ميسر گردد و در صورت لزوم موجبات نگهداري و حفاظت محصول مورد معامله فراهم شود. چنانچه حمل محصول از جایی به‌جای ديگر ضروري ‌باشد هزينه مربوط بايد در تعيين قيمت پیش‌خرید محصول در نظر گرفته شود؛
    9. 9.    محصول مورد معامله در زمان تحويل، به بهاي پیش‌بینی‌شده براي فروش ( حداقل معادل مبلغ قرارداد و سود مورد انتظار) خريدار داشته باشد؛
    10. 10.    محصول در زمان تحويل سريع الفساد نباشد. درصورتی‌که محصول سريع الفساد و يا فاسدشدنی باشد قبل از اقدام به معامله پیش‌بینی‌های لازم جهت نگهداري ، حفاظت و جلوگيري از فساد آن شده باشد؛
    11. 11.    قيمت پيشنهادي متقاضي براي پیش‌فروش محصول باقیمت فروش نقدي آن در زمان ارائه برگ درخواست و يا زمان عقد قرارداد مقايسه گردد و كمتر از آن باشد. قيمت سلف طوري بايد تعيين شود كه پس از فروش كالا، ماحصل فروش از مجموع مبلغ پرداختي و سود مورد انتظار بانك و هزینه‌های حمل‌ونقل، نگهداري و ساير هزینه‌های فروش كمتر نشود؛
    12. 12.    اطمينان حاصل شود كه متقاضي در موعد مقرر، محصول مورد معامله را تحويل خواهد داد؛
    13. 13.    درخواست و نياز مالي متقاضي براي توليد همان محصول مورد معامله باشد؛
    14. 14.    بانک مكلف است به‌منظور حسن اجراي تعهدات فروشنده از وي تأمین كافي اخذ نمایند؛
    15. 15.    معاملاتي كه طبق قوانين و مقررات موضوعه در مورد وثایق دريافتي بايد در دفاتر اسنادي رسمي انجام شوند، كماكان طبق تشريفات مربوط انجام خواهد شد؛
    • مدارک مورد نیاز

             1.    ارائه‌ برگ درخواست استفاده از تسهيلات؛
             2.    مدارك و مجوزهاي لازم براي پیش‌خرید محصولات واحدهاي صنعتي ، معدني و يا كشاورزي مبني بر اينكه متقاضي داراي واحد توليدي و يا كشاورزي داير بوده و از امكانات لازم                           براي توليد محصول مورد معامله برخوردار است؛
             3.    اطلاعات لازم در مورد كميت و كيفيت محصول واحد توليدي و يا كشاورزي متقاضي و اينكه محصول داراي كيفيت مناسب و مطلوب بوده ، سريع الفساد نبوده و فروش آن نيز                          انحصاري نباشد؛
             4.    اطلاعات مربوط به قيمت عمده‌فروشی نقدي كالاي مورد معامله؛
             5.    مدارك و اطلاعات لازم در مورد واحد توليدي متقاضي ( مبني بر اينكه توان و امكانات توليد كالاي مورد معامله را داشته و نياز مالي آن براي توليد همان محصول مورد معامله                              باشد)؛
             6.    اسناد مالكيت وثایق و تضمينات؛
             7.    آخرين صورت‌مجلس ارزيابي وثایق و تضمينات؛
             8.    بیمه‌نامه وثایق و تضمينات (در صورت نیاز) به نفع و به نام بانك.

    • فایل‌های مرتبط:
               قرارداد سلف

    استصناع

    استصناع یا قرارداد سفارش ساخت، قراردادي بین دو شـخص حقیقـی یـا حقـوقی مبنی بر تولید کالاي خاص یا احداث طرح ویژه است که در آینده ساخته و قیمت آن نیز در زمان یا زمان‌های توافق شده قیمـت به‌صورت نقـد یـا اقسـاط پرداخـت شـود. استصناع به دو صورت مستقیم )استصناع اول) و غیرمستقیم یا موازي  )استصناع دوم) قابل انعقـاد اسـت. درصورتی‌که فرد قرارداد را باشخصیت حقیقی یا حقوقی براي ساخت مثلاً کارخانـه یا کاشانه‌ای منعقد سازد و خود او عملیات ساخت را انجام دهد، استصناع مستقیم شکل می‌گیرد ولی اگر این شخصیت حقیقی یا حقوقی براي ساخت با فرد حقیقی یا حقوقی دیگر قرارداد امضاء نماید در این صورت استصناع غیرمستقیم یـا مـوازي شکل می‌پذیرد.

    •   شرایط و ضوابط

     

    1. 1.    در قرارداد استصناع، سفارش‌دهنده را مستصنع و سازنده( صاحب صنعت) را صانع گویند. مستصنع و صانع باید شرایط عمومی قراردادها مانند بلوغ، عقل، قصد و اختیار را دارا باشند .سفارش‌دهنده و گیرنده می‌توانند شخصیت حقیقی یا حقوقی باشند؛
    2. 2.    کالا یا پروژه‌ای که ساخت آن سفارش داده می‌شود، موضوع قرارداد استصناع یا مستصنع نامیده می‌شود. مبلغی که در قبال ساخت و تحویل کالا یا پروژه پرداخت می‌شود، عوض استصناع می‌گویند. عوض استصناع به‌طورمعمول پول است اگرچه می‌تواند کالا یا خدمات نیز باشد؛
    3. 3.    بانک به‌منظور گسترش بخش‌های تولیدي از قبیل صنعت و معدن، مسکن و کشاورزي، تسهیلات لازم را به مشتریان در قالب عقداستصناع اعطا نموده و سپس بر اساس عقد استصناع دوم قرارداد ساخت را به سازنده واگذار نمایند؛
    4. 4.    بانک در خصوص محصولات کشاورزي، مبادرت به انعقاد عقد استصناع نمی‌نماید.( فرآیند تبدیل محصولات کشاورزي به محصولات دیگر از شمول این ماده مستثنی می‌باشد)؛
    5. 5.    اموال موضوع عقد استصناع نباید ساخته‌شده باشد و باید داراي مشخصات موردتقاضا و برخوردار از استانداردهاي قابل‌قبول در کشور بوده و ویژگی‌های آن از قبیل اندازه، حجم، کیفیت، کمیت و ... به‌طور صریح در عقد ذکر شود؛
    6. 6.    استصناع اول عقدي است که بین مشتري و بانک منعقد می‌گردد و به‌موجب آن بانک متعهد می‌شود، در قبال دریافت مبلغ قرارداد و طبق شرایط مندرج در آن، اموال موردنظر را در دوره زمانی معین به مشتري تحویل دهد.( در عقد استصناع اول باید اختیار بانک براي واگذاري ساخت اموال موردنظر به غیر تصریح گردد)؛
    7. 7.    در عقد استصناع اول باید مبلغ عقد، مشخصات اموال، دوره زمانی و شرایط ساخت و تحویل آن و نحوه محاسبه سود و بازپرداخت تسهیلات قید گردد؛
    8. 8.    در عقد استصناع اول، مبلغ و نحوه پرداخت آن باید معلوم و معین باشد و در هنگام انعقاد قرارداد، مشتري باید درصدي از مبلغ اموال موردنظر را به بانک پرداخت نماید؛
    9. 9.    در عقد استصناع اول باید شرایط تحویل اموال موردنظر اعم از نقدي و اقساطی قید شود؛
    10. 10.    بانک در صورت عدم انجام تعهد و یا تأخیر در ایفاي آن مطابق با عقد استصناع اول در قبال مشتري متعهد می‌باشد؛
    11. 11.    پس از تکمیل اموال موردنظر طبق شرایط مندرج در عقد استصناع اول، مشتري ملزم به تحویل گرفتن آن بوده و در صورت امتناع، مسئولیت عواقب آن بر عهده مشتري خواهد بود؛
    12. 12.    بانک موظف است هنگام انعقاد عقد استصناع اول، جهت اطمینان از بازپرداخت اصل و سود تسهیلات توسط مشتري، مبادرت به اخذ وثایق وتضامین مناسب نماید؛
    13. 13.    بانک مکلف است ترتیبی اتخاذ نمایند تا وثایق مربوطه، همه‌ساله و در طول مدت اجراي عقد استصناع اول، حداقل به میزان مانده مطالبات خود، به نفع بانک بیمه شوند؛
    14. 14.    بانک باید در عقد استصناع اول تدابیر لازم را به‌منظور کاهش ریسک خسارت ناشی از امتناع مشتري از تحویل گرفتن اموال موردنظر لحاظ نماید؛
    15. 15.    استصناع دوم عقدي است که پس از درخواست مشتري، بین بانک و سازنده منعقد می‌گردد و به‌موجب آن سازنده متعهد می‌شود در قبال دریافت مبلغ قرارداد و طبق شرایط مندرج در آن، اموال موردنظر را در دوره زمانی معین به بانک یا نماینده آن تحویل دهد.( در عقد استصناع دوم، مشتري و سازنده نمی‌تواند شخص واحد باشد همچنین بانک نمی‌تواند پیش از انعقاد عقد استصناع اول، عقد استصناع دوم را با سازنده منعقد نمایند؛
    16. 16.    بانک می‌تواند به مشتري اختیار دهد اموال موردنظر را مستقیماً از سازنده تحویل گیرد؛
    17. 17.    در عقد استصناع اول، بانک باید با مشتري شرط نماید که اجرایی شدن این قرارداد موکول به انعقاد عقد استصناع دوم مابین بانک و سازنده خواهد بود؛
    18. 18.    بانک قبل از انعقاد عقد استصناع دوم، اموال موردنظر را ازلحاظ توجیه فنی، مالی و اقتصادي در حد نیاز بررسی و ارزیابی می‌نماید؛
    19. 19.    مدت اجراي عقد استصناع دوم و تسویه مطالبات ناشی از آن حداکثر چهار سال تعیین می‌شود. در صورت موافقت هیأت مدیره بانک، مدت‌زمان مورداشاره با توجه به توجیهات مالی و امکان بازپرداخت، قابل تمدید می‌باشد؛
    20. 20.    در عقد استصناع دوم باید مبلغ عقد و نحوه پرداخت آن، مشخصات اموال موردنظر، شرایط ساخت و دوره زمانی تحویل کالا قید گردد؛
    21. 21.    در عقد استصناع دوم، مبلغ عقد باید معلوم و معین بوده و با توافق طرفین، بخشی به‌صورت پیش‌پرداخت قبل از شروع اجراي عقد و باقیمانده به‌تناسب پیشرفت فیزیکی یا مستقل از آن با زمان‌بندی خاص به سازنده پرداخت شود.
    • فایل‌های مرتبط:
              قرارداد استصناع

    مرابحه

    مرابحه معامله‌ای است که فروشنده قیمت تمام‌شده کالا )قیمت خرید و هزینه مربوط( را به اطلاع مشتري می‌رساند و سپس تقاضاي مبلغ یا درصدي به‌عنوان سود می‌کند . بیع مرابحه می‌تواند به‌صورت نقد یا نسیه دفعی یا اقساطی، به اقساط مساوي و یا غیرمساوي در سررسید یا سررسیدهاي معین منعقد شود.( درصورتی‌که نسیه باشد به‌طورمعمول نرخ سود آن بیشتر می‌شود).

    جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت بروشور عقد مرابحه کلیک کنید.

    •    شرایط و ضوابط
    1. 1.    اموال موضوع قرارداد مرابحه باید در هنگام انعقاد قرارداد موجود باشد؛
    2. 2.    بانک به‌منظور رفع نیازهاي واحدهاي تولیدي، خدماتی و بازرگانی براي تهیه مواد اولیه، لوازم‌یدکی، افزارکار، ماشین‌آلات، تأسیسات،زمین و سایر کالاهاي مورداحتیاج این واحدها و نیازهاي خانوارها براي تهیه مسکن، کالاهاي بادوام و مصرفی و خدمات، به سفارش و درخواست متقاضی مبادرت به تهیه و تملک این اموال و خدمات نموده و سپس آن را در قالب عقد مرابحه به متقاضی واگذار نماید؛
    3. 3.    بانک در چارچوب عقد مرابحه با اخذ تخفیف از تولیدکنندگان یا عرضه‌کنندگان اموال یا خدمات، نسبت به واگذاري آن به متقاضیان اقدام نماید؛        
    4. 4.    بانک در عقد مرابحه، اختیار انتخاب اموال و خدمات موردنظر را به متقاضی واگذار نماید؛             
    5. 5.    قیمت تمام‌شده و قیمت واگذاري اموال و خدمات توسط بانک به اطلاع متقاضی می‌رسد؛
    6. 6.    بازپرداخت تسهیلات مرابحه به‌صورت نقدي، نسیه دفعی یا اقساطی، به اقساط مساوي و یا غیرمساوي در سررسید یا سررسیدهاي معین مجازمی باشد؛
    7. 7.    درصورتی‌که دریافت‌کننده تسهیلات قبل از سررسید یا سررسیدهاي مقرر مبادرت به واریز تمام یا قسمتی از بدهی خود نماید، بانک تخفیف لازم را از محل سود متعلقه متناسب با مدت باقیمانده تا سررسید قسط یا اقساط واریزشده به وي اعطا می‌نماید؛
    8. 8.    بانک از تسهیلات اعطایی به متقاضیان(بیش از سررسید سه سال) مبلغی به‌عنوان پیش دریافت(حداقل ده درصد ) از وي اخذ می‌نماید؛
    9. 9.     بانک موظف است قبل از اقدام به تهیه اموال و خدمات، مبادرت به دریافت درخواست و تعهد کتبی متقاضی مبنی بر خرید اموال و خدمات نمایند؛
    10. 10.    بانک قبل از انعقاد عقد مرابحه اطمینان حاصل می‌نمایند که اصل منابع و سود متعلقه در طول مدت قرارداد قابل‌برگشت می‌باشد؛
    11. 11.    مبلغ تسهیلات مرابحه با توجه به بهاي تمام‌شده و سود بانک تعیین خواهد شد.( در عقد مرابحه، قیمت تمام‌شده مبناي محاسبه سود خواهد بود)؛
    12. 12.    مدت بازپرداخت تسهیلات اعطایی به واحدهاي تولیدي، خدماتی و بازرگانی براي تهیه مواد اولیه، لوازم‌یدکی، افزارکار و سایر نیازهاي مورداحتیاج این واحدها نباید حداکثر از یک سال تجاوز نماید.( مدت‌زمان مذکور حداکثر تا یک سال دیگر با موافقت هیأت مدیره بانک قابل‌افزایش خواهد بود)؛
    13. 13.     مدت بازپرداخت تسهیلات اعطایی جهت خرید کالاهاي بادوام و مصرفی مرتبط با امور تولیدي، خدماتی و بازرگانی حداکثر پنج سال می‌باشد.(این مدت حداکثر تا دو سال دیگر با موافقت هیأت مدیره بانک قابل‌افزایش خواهد بود)؛
    14. 14.    مدت بازپرداخت تسهیلات اعطایی جهت خرید کالاهاي بادوام نباید از طول عمر مفید این قبیل اموال، تجاوز نماید.(مبناي محاسبه طول عمر مفید، تاریخ شروع بهر ه برداري به تشخیص بانک خواهد بود)؛
    15. 15.     مدت بازپرداخت تسهیلات اعطایی جهت تأمین مسکن خانوارها،حداکثر دوازده سال و جهت تهیه مصالح ساخت سه سال و تعمیر مسکن حداکثر پنج سال تعیین می‌گردد؛
    16. 16.    مدت بازپرداخت تسهیلات اعطایی جهت تأمین اموال و خدمات موردنیاز خانوارها، حداکثر سه سال تعیین می‌گردد؛              
    17. 17.     بانک به‌منظور حصول اطمینان از بازپرداخت اموال و خدمات واگذارشده، از متقاضی وثایق کافی اخذ می‌نماید؛
    18. 18.    بانک می‌تواند ترتیبی اتخاذ نماید تا وثایق دریافتی، همه‌ساله و در طول مدت اجراي قرارداد، حداقل به میزان مانده مطالبات آن‌ها بیمه شوند؛
    19. 19.     معاملاتی که طبق قوانین و مقررات موضوعه در مورد وثایق دریافتی باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود کماکان طبق تشریفات مربوط انجام خواهد شد.
    • فایل‌های مرتبط:
                قرارداد مرابحه
                تعهدنامه مرابحه

ضمانت‌نامه عبارت است از، تعهد غیرقابل‌برگشت ضامن (بانک مشترک) به درخواست متقاضی، به پرداخت وجه مورد ضمانت به ذینفع درصورت مطالبه وجه ضمانت‌نامه توسط وی‌، مطابق با شرایط مندرج در متن ضمانت‌نامه.

  • صدور ضمانت‌نامه جهت تضمین معاملات دولتی و به نفع سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی، صرفاً بر اساس آئین‎نامه تضمین معاملات دولتی مصوب سال 1394هیئت دولت انجام می‌شود. عناوین خاص ضمانت‌نامه‎های دولتی و تعریف آن‌ها بر اساس مصوبه هیات دولت عبارت‌اند از:

    ضمانت‌نامه شرکت در فرآیند ارجاع کار

    تضمینی است که اشخاص برای اثبات قصد و حداقلی از توان خود، به کارفرما می‌سپارند تا کارفرما آنان را در مراحل بعدی فرآیند ارجاع کار شرکت دهد.

    ضمانت‌نامه انجام تعهدات

    تضمینی است که اشخاص پس از فرآیند ارجاع کار و انتخاب شدن برای معامله، به‌منظور اثبات پایبندی به انجام تعهدات خود باید قبل از انعقاد قرارداد به کارفرما بسپارند.

    ضمانت‌نامه پیش‌پرداخت

    تضمینی است که اشخاص پس از انعقاد قرارداد در قبال دریافت پیش‌پرداخت بر اساس اسناد ارجاع کار به کارفرما می‎سپارند.

    ضمانت‌نامه استرداد کسور حسن انجام کار

    تضمینی است که اشخاص در قبال آزادسازی سپرده حسن اجرای کار به کارفرما می‎سپارند.
  • بانک مشترک ایران و ونزوئلا در راستای تسهیل معاملات مشتریان خود (پیمانکاران، کارفرمایان، واردکنندگان، صادرکنندگان و فروشندگان کالا و خدمات و. . .) انواع ضمانت‌نامه‌ها را پس از اعتبار سنجی ضمانت خواه، صدور مصوبه و اخذ وثایق و تضمینات لازم صادر می‌نماید.

    ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه

    کارفرمایان جهت واگذاری پروژه‌ها به اشخاص دیگر به پایین‌ترین قیمت، اقدام به برگزاری مناقصه نموده و برای حصول اطمینان از ایفای تعهدات شرکت‌کنندگان در مناقصه ،ضمانت‌نامه‌ای تحت عنوان ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه را از شرکت‌کنندگان در مناقصه دریافت می‌نمایند .
    این ضمانت‌نامه به ذینفع (کارفرما) اختیار می‌دهد درصورتی‌که برنده مناقصه به تعهدات خود عمل ننماید و ازاین‌جهت خسارتی متوجه کارفرما شود، وجه ضمانت‌نامه را از بانک دریافت نماید و خسارات وارده را جبران و تأمین نماید

    ضمانت‌نامه شرکت در مزایده

    چنانچه م‍وسسه یا سازمانی قصد واگذاری کالا یا اموال خود را به بالاترین قیمت داشته باشد، اقدام به برگزاری مزایده نموده و برای اطمینان از ایفای تعهدات شرکت‌کنندگان در مزایده ، ضمانت‌نامه شرکت در مزایده اخذ می‌نماید. این ضمانت‌نامه به ذی‌نفع اختیار می‌دهد درصورتی‌که برنده مزایده به تعهدات خود عمل ننماید و ازاین‌جهت خسارتی متوجه کارفرما شود، وجه ضمانت‌نامه را از بانک دریافت و خسارات وارده را جبران و تأمین نماید.

    ضمانت‌نامه استرداد کسور وجه‌الضمان

    کارفرمایان به‌منظور اطمینان از اجرای مطلوب پروژه‌های واگذارشده به پیمانکاران، برای پرداخت هر مرحله از مبلغ قرارداد که بر اساس گزارش پیشرفت کار و هزینه‌های انجام‌شده توسط پیمانکار انجام می‌پذیرد، درصدی از مبلغ قرارداد را تحت کسور وجه‌الضمان کسر و به‌عنوان تضمین نزد خود نگهداری می‌کنند تا پس از انقضای مدت قرارداد و حصول اطمینان از اجرای صحیح پروژه و امور موضوع قرارداد پیمانکاری، وجوه کسر شده را به پیمانکار پرداخت نمایند.چنانچه پیمانکار بخواهد این وجوه را قبل از خاتمه کار و تحویل قطعی پروژه دریافت نماید، می‌تواند با ارائه ضمانت‌نامه‌ استرداد کسور وجه‌الضمان به پیمانکار، کسور وجه‌الضمان را قبل از خاتمه کار دریافت نماید.

    ضمانت‌نامه حسن اجرای تعهدات (حسن اجرای کار)

    به‌منظور تضمین اجرای صحیح پروژه‌ها، کارفرمایان ضمانت‌نامه‌ای تحت عنوان ضمانت‌نامه حسن اجرای تعهدات (حسن اجرای کار) از پیمانکاران مطالبه می‌نمایند. این ضمانت‌نامه تا اجرای کامل قرارداد در اختیار کارفرما باقی خواهد بود.

    ضمانت‌نامه استرداد پیش‌پرداخت

    پس از انعقاد قرارداد بین کارفرما و پیمانکار ممکن است پیمانکار قسمتی از بهای قرارداد را به‌عنوان پیش‌پرداخت از کارفرما دریافت نماید. در این صورت کارفرما با اخذ ضمانت‌نامه استرداد پیش‌پرداخت وجه مربوطه را به پیمانکار پرداخت می‌نماید.

    ضمانت‌نامه تعهد پرداخت

    این نوع ضمانت‌نامه‌ها به‌منظور قبول پرداخت دین قطعی یک شخص در سررسید معین و به نفع طلبکار صادر می‌شود. چنانچه بدهکار یا ضمانت خواه بدهی خود را به‌موقع پرداخت نکند، طلبکار می‌تواند مبلغ مندرج در ضمانت‌نامه را از بانک دریافت نماید. ضمانت‌نامه‌های صادره به نفع سازمان امور مالیاتی و ضمانت‌نامه‌های حوزه نظام‌وظیفه از مصادیق ضمانت‌نامه تعهد پرداخت محسوب می‌شوند.

    ضمانت‌نامه گمرکی

    واردکنندگان، به‌منظور ترخیص کالا از گمرکات کشور جهت تضمین بازپرداخت بدهی‌های خود بابت حقوقی و عوارض گمرکی می‌توانند ضمانت‌نامه گمرکی از بانک اخذ و به گمرکات ارائه نمایند. صدور ضمانت‌نامه به نفع گمرکات کشور به‌منظور پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و ترخیص کالا طبق نمونه‌های تهیه‌شده از طرف گمرک ایران با رعایت ضوابط مربوطه امکان‌پذیر خواهد بود.


فایل‌های مرتبط:

 قرارداد جعاله صدور ضمانت‌نامه ریالی

 ضمانت‌نامه بانکی گمرکی-ترخیص کالا واردات قطعی

هرگونه ترتيباتي که دربرگیرنده تعهد قطعی و برگشت‌ناپذیر بانک گشایش کننده مبني بر پذیرش پرداخت در قبال ارائه اسناد مطابق می‌باشد، اعتبار اسنادی نامیده می‌شود. (منظور از ارائه اسناد مطابق عبارت است از ارائه اسناد منطبق با شرایط اعتبار اسنادی داخلی گشایش شده، مقررات متحدالشکل اعتبار اسنادی(UCP) و دستورالعمل بانک مرکزی ج.ا.ا.). اعتبار اسنادي که به ريال ايران گشايش می‌گردد و مقصد کالا و یا خدمت، اقامتگاه بانک‌های مرتبط، متقاضي و ذی‌نفع آن، در داخل مرزهاي جمهوی اسلامی ایران واقع است .به‌اختصار به آن اعتبار اسنادی داخلی گفته می‌شود. اعتبار اسنادی داخلی به دو نوع تقسیم می‌شود.

  • اعتبار اسنادی داخلی که در آن، بانک گشايش کننده و يا بانک تأییدکننده موظف است پس از بررسي اسناد و حصول اطمینان از ارائه اسناد مطابق ، وجوه اسناد را پرداخت نماید.

  • اعتبار اسنادی داخلی که در آن، بانک گشایش کننده و یا بانک تایید کننده موظف است پس از بررسی اسناد و حصول اطمینان از ارائه اسناد مطابق، تعهد نماید و‌جه اسناد را در سررسید بپردازد.

فایل‌های مرتبط:

 قرارداد جعاله گشایش اعتبار اسنادی وارداتی



گروه دورانV6.0.5.0